Case Schaktarbete mitt i Göteborg

Reportage ur Bergsäkert 2022

Bergteamets fjärrborrningsutrustning monterad på en arbetsplattform som manövrerades med Bergteamets mobila schakthängställning.

Schaktarbete mitt i Göteborg

I centrala Göteborg pågår arbetet för fullt med det gigantiska infrastrukturprojektet Västlänken. I början av året utförde Bergteamet förstärkning av ett närmare 70 meter djupt schakt i anslutning till Västlänkens nya underjordiska tågtunnel.

Det aktuella schaktet raiseborrades av Masterdrilling Europe och ligger vid Södra Viktoriagatan på Haga i Göteborg. Schaktet kommer när det är färdigt att användas för ventilation och är 6,6 meter brett och 66 meter djupt. I förstärkningsarbetet användes Bergteamets betongsprutningsrobot och fjärrborrningsutrustning tillsammans med Bergteamets mobila schakthängställning.

 

Tight stadsmiljö

– Själva arbetet var ganska okomplicerat men de fysiska förutsättningarna runtom projektet gav lite mer utmaningar eftersom arbetet skedde mitt i stan och etableringsplatsen var liten Vi fick hantera transporter och logistik i omgångar, berättar Pontus Westin som var Bergteamets platschef i projektet.

Två lager sprutbetong
Betongsprutningen inleddes med att roboten sprutade ett lager betong på cirka 100 mm, sedan tog arbetet med bultborrningen vid. Efter att bultsättningen var klar sprutade Bergteamet ytterligare ett decimetertjockt lager betong.


Fjärrstyrt arbete
Fjärrborrningsutrustningen styrdes från en station ovanför schaktkanten. I projektet användes även Bergteamets mobila schakthängställning för att säkert och effektivt höja och sänka utrustningen. Både fjärrborrningsutrustningen och betongsprutningsroboten hade anpassats för användning med schakthängställningen.

Tryggt och säkert jobb

– Vi har lång erfarenhet av professionellt schaktarbete och vi har utvecklat en av marknadens säkraste metoder med vår godkända mobila schakthängställning. Den eliminerar de risker som finns med byggställningar eller andra kranlösningar som ofta används i branschen, berättar Magnus Bergkvist, schaktspecialist vid Bergteamet.

FAKTA

Västlänken, som började byggas 2018, blir en cirka åtta kilometer lång dubbelspårig järnväg för pendeloch regiontåg, varav drygt sex kilometer kommer att gå i en tunnel under centrala Göteborg. Västlänken får tre nya underjordiska stationer: Centralen, Haga och Korsvägen. Tunneln kommer att trafikeras av regional- och pendeltåg. Projekt Västlänken är en del av Västsvenska Paketet och delfinansieras av staten. Västlänken planeras öppna för trafik i december 2026.

Det blivande ventilationsschaktet som Bergteamet förstärkte är 6,6 meter brett och närmare 70 meter djupt. I förstärkningsarbetet användes Bergteamets betongsprutningsrobot och fjärrborrningsutrustning.

Reportage ur Bergsäkert 2022